al contingut a la navegació Informació de contacte

Un estudi revela els treballs forçats de la postguerra al Solsonès

El règim franquista va destinar presos republicans a construir la carretera de Coll de Jou a Coll de Nargó

DIMARTS 07 NOVEMBRE 2023

Un estudi coordinat pel Consell Comarcal del Solsonès, en col·laboració amb el Centre d’Estudis Lacetans i l’Observatori Europeu de Memòries de la Universitat de Barcelona (EUROM), ha posat de manifest els treballs forçats que van patir desenes de represaliats republicans una vegada finalitzada la Guerra Civil espanyola i, concretament, en els que van dur a terme  cas de la construcció d’aquesta via que es va dur a terme del 1941 al 1954.

 

Actualment, el treball d’investigació, la direcció científica del qual va a càrrec de Jordi Guixé, director de l’EUROM i membre del Centre d’Estudis Lacetans, es troba en una fase inicial. Ens situa en la carretera que va de Coll de Jou fins al poble de Coll de Nargó, una via de 41 quilòmetres, construïda després de la Guerra Civil espanyola, 7 quilòmetres dels quals, concretament el tram que va de Coll de Nargó al poble de Perles, va ser construït per part de presoners republicans procedents de la presó de Lleida, entre els anys 1941 i 1943.

 

Segons ens explica Nil Boix, historiador encarregat de dur a terme els treballs d’investigació del projecte, cal situar la construcció d’aquesta via en el context de dictadura, en el qual el règim franquista va utilitzar com a mà d’obra forçada els milers de persones represaliades per haver lluitat al bàndol republicà o haver-hi simpatitzat; ens trobem, a més a més, davant d’un país un país empobrit, devastat i incapaç de resoldre un greu dèficit infraestructural. Nil Boix afegeix que no s’ha d’oblidar que, una vegada iniciada la II Guerra Mundial, Espanya, malgrat restar oficialment al marge del conflicte, estava alineada amb les potències feixistes, la qual cosa suposava un perill per la integritat d’un país que es trobava sense capacitat defensiva. La construcció de la carretera militar de Coll de Jou a Coll de Nargó, segons Boix, “respon a la voluntat d’estendre la xarxa viària del Pirineu català per poder millorar la defensa del territori en cas d’una possible invasió exterior”. Pel què fa a la pròpia infraestructura, el recorregut restant del poble de Perles fins a Coll de Jou, va ser construït per mà d’obra contractada per l’exèrcit, sovint persones que havien immigrat de la resta de l’Estat i veïns del territori que buscaven guanyar un jornal. La dificultat de construir aquesta carretera que segueix un recorregut per una orografia complicada, va provocar que diverses persones patissin accidents i algunes hi perdessin la vida.

  

El Consell Comarcal del Solsonès aprofita per fer una crida a totes les persones que disposin de testimonis, fotografies o material per aquest projecte de recuperació de la memòria, i els demana que es posin en contacte amb l’ens comarcal (973-48 20 03 – Pere Obiols). El treball de d’investigació, fins a dia d’avui, ha consistit en la recerca d’arxius i en recopilar la memòria oral dels veïns del municipi d’Odèn, material que els responsables del projecte confien en poder aprofundir i enriquir.

 

Aquest estudi, que compta amb el finançament per part de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i Memorial Democràtic, es troba en una fase inicial. En la seva conclusió visualitzarà els resultats del què va suposar la utilització de presos republicans com a mà d’obra en el marc de la repressió en forma de treballs forçats.