Carreteres de Memòria. Reconstruir un país com a condemna
Solsona acull les I Jornades sobre Treballs Forçats durant el Franquisme
DIMARTS 08 OCTUBRE 2024
Els dies 25 i 26 d’octubre de 2024, el Consell Comarcal del Solsonès serà l'escenari de les I Jornades sobre Treballs Forçats durant el Franquisme, sota el títol: “Carreteres de Memòria. Reconstruir un país com a condemna”. L'objectiu d’aquestes jornades és donar visibilitat a un dels episodis més foscos de la dictadura franquista: l'explotació del treball forçat per a la reconstrucció del país, tot reprimint la dissidència política.
Durant el règim franquista, milers de persones van ser forçades a treballar en condicions deplorables per a la construcció d'infraestructures clau com carreteres, ports i canals. Aquesta explotació, amb una clara finalitat repressiva, va tenir un impacte econòmic i social profund. Les jornades pretenen reivindicar la memòria i la dignitat d'aquestes víctimes, i ressaltar els vestigis materials que encara romanen com a testimoni d'aquesta etapa.
L’esdeveniment inclourà diverses taules rodones, ponències d'experts, i una visita a la carretera L-401, al municipi d'Odèn, un clar exemple d'infraestructura construïda amb mà d’obra forçada durant la dictadura. També es tractaran casos d'altres parts d’Espanya, com Bustarviejo (Madrid), Menorca i Navarra.
Programa
El divendres 25 d'octubre, a la Sala Gòtica del Consell Comarcal del Solsonès, les jornades començaran a les cinc de la tarda amb la benvinguda a càrrec del Sr. Benjamí Puig Riu, president del Consell Comarcal del Solsonès; Neus Mujal Alsina, presidenta del Centre d’Estudis Lacetans; Jordi Guixé Coromines, director de l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM); i Jordi Font Agulló, director del Memorial Democràtic de Catalunya. A dos quarts de sis, es donarà pas a la primera taula rodona sobre el marc històric, amb les presentacions de Juan Carlos García Funes i Oriol Dueñas Iturbe sobre els batallons de treball forçat durant els primers anys de la dictadura a Catalunya, moderada per Nil Boix Besora. A les set del vespre, tindrà lloc la segona taula, dedicada a la memòria i el patrimoni, amb experiències i casos d'estudi de Bustarviejo, Menorca i Navarra, moderada per Jordi Guixé Coromines.
El dissabte 26 d'octubre, les activitats començaran a les deu del matí amb la tercera taula sobre la carretera L-401 com a cas d'estudi, amb ponències de Josep Calvet Bellera i Nil Boix Besora, moderades per Neus Mujal Alsina. A dos quarts de dotze, els participants faran una visita a Odèn per conèixer el barracó de Cal Negre i el camp de treball de Montnou. La jornada clourà a les dues del migdia.
Les jornades estan organitzades pel Consell Comarcal del Solsonès, EUROM, Centre d’Estudis Lacetans, Memorial Democràtic, i compta amb el suport del CTFC i de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.